..Läbi mängu!

Laenasin raamatukogust kunagi ammu-ammu raamatuid. Eriolukorra tõttu on nad jäänud mu kätte ja tegelikult pole ma jõudnud väga süvenedagi nendesse. Mõtlesin seda viga nüüd parandada, sest töötan tugiisikuna ning arvan, et enese pidev arendamine teeb pigem head kui halba. Raamatu nimeks on “Mängulisi tegevusi erivajadustega laste arengu toetamiseks”, selle on välja andnud Tallinna Ülikooli Haridusteaduste Instituut. See polegi tegelikult niivõrd raamat kui pigem mõnus kogumik. Eesmärgiks on olnud toetada lasteaiaõpetajaid lapse arengu kujundamisel. Aga miks mitte võtta kätte, meisterdada koos lastega mänge ja ka eakohase arenguga lapsi kaasata. Mind huvitab just kõne arengu häirega laste toetamine, sest kõne on minu arvates kõige olulisem oskus. Nii oskab laps iseseisvalt mõelda, ta on enesekindel, oskab end väljendada ning ta suudab paremini keskenduda ja oma tähelepanu suunata konkreetse ülesande lahendamiseks.

Väikelapse kõnearenduses on mimeid etappe. 1. tasand – sõnavara. 2. tasand – sõnavara kasutamine. 3. tasand – keelekasutus õpitegevuses ja igapäevases suhtlemises. Mänguliselt last õpetades peaks just selles järjekorras seda tegema. (lk 28) Häälikuanalüüsi oskuse arendamiseks on hea lasta lapsel ära arvata, mis täht on sõna alguses, keskel või lõpus. Seda tehakse häälides tähti ükshaaval. (lk 29) Jäin veel lugema ühte postitust LINK . Kuidas ette valmistada last lugemiseks ja kirjutamiseks. Seal on vanuste järgi toodud välja, kuidas laps sel eluetapil areneb ja kuidas tema arengut toetada.

Mäng

Aarete jaht

Mängu autor: Kersti Maasik. Mäng on vanusele 6-7-a. Mängijaid 2-3. Selles mängus pole võitjaid ega kaotajaid, mis on ülitore, sest kaotus teeb vahel väga haiget ning õpihimu võib kaduda. (Mäng on lahti seletatud lehekülgedel 29-35. Kirjutasin oma sõnadega veidi ümber)

Iga mängija valib endale kaubalaeva, millega peab läbima põnevaid ülesandeid täis meretee. Igas sadamas on kauba maha ja peale laadimine. Lõpuks peab jõudma kapten oma laevaga tagasi kodusadamasse. Kaptenil tuleb täita oma logiraamatut, kinni püüda merel ujub pudelipost, harjutada sõnade tundmist ja matemaatikat. Meretee võib olla ka ohtlik – merel liiguvad ringi piraadid, kes ihkavad võõrast raha ning kaupa. Ülesannete hästi lahendamise eest saab kapten omamerepäevikusse väärilised tunnustused.

Vaja läheb: Kaart mereteega, laevad, merepäevikud, kaubaks erinevad kogused, kujundid ja värvid, sadamad, täring, pliiats, paber, kleepsud päevikusse, laegas – mille avab lõpus mängujuht.

Mängu ülesanded

Kuna mäng haarab väga palju oskusi, siis jutustan selle mängu kulgemise pisut lihtsustatult ümber. Selles õppemängus on väga palju erinevaid ülesandeid, mis mulle selle juures nii väga meeldibki. Kogu mäng käib läbi suhtluse. Mängujuht on täiskasvanu või õpetaja, kes mängu juhib.

  1. matemaatika – liitmine, lahutamine, kujundite tundmine, loendamine, täislausete moodustamine. Erinevad kujundid. Mängujuht palub panna laevale kauba. Laps kirjeldab hiljem, mis asjad ta laevale pani.
  2. kirjutusülesanded – kui laps peatub mänguväljal pliiats ja vihik, tuleb lapsel täita merepäevikut. Mängujuht palub kaptenil näiteks kirjutada sinna oma nime, milline on ilm, mis on kuupäev jne.
  3. kellaaja tundmise ülesanded – kellal peatudes tuleb kellaseierid õigeks panna. Kellaajad võivad olla nt kaardile kirjutatud.
  4. erinevad ülesanded kõnearenduseks – mereteel on tähekujuline peatuspunkt. Mängujuht annab sellel peatudes ülesande lapsele või valitakse kaart. Näiteks lause kordamine kuulmise järgi või sõnas hääliku määramine. Riimide leidmine – kolm sõna reas MESI-VESI-MAHL, mis neist ei sobi. Häälimine – puuduva tähe leidmine kirjapildist P_LL. Artikulatsiooniaparaadile suunatud ülesanded – “Söö kommi nii et põsed punnis”, “Tee suuga nii nagu puhuksid õhupalli”, “Näita, kuidas jäätist limpsid” – laps teeb neid liigutusi järgi. Ainsus ja mitmus – mängjuht ütleb lause ainsuses “Merel on laev”, laps ütleb mitmuses. Lause lõpetamine – “Viis väikest kassipoega..”, “Merel on..”.
  5. jutustamisülesanded aja- ja loodusmõistete kohta. Küsimärgil peatudes. Mängujuht küsib küsimusi ja laps vastab – “Nimeta talvekuud”, “Mida saab talvel teha?”, “Millisel aastaajal on juulikuu?”.
  6. lugemisülesanded. Kui laev peatub pudelipostil, siis tuleb lapsel avada pudelipost ja seal kirjas olev tekst kõva häälega ette lugeda.
  7. loendamine. Iga ülesande täitmine annab ühe kleepsu, mille nad saavad lisada on merepäevikusse. Lõpus saavad lapsed need kokku lugeda.
  8. et mängu põnevaks teha, siis on mänguväljal kaks kujundit veel – aardelaegas, millel peatudes saavad nad preemiaks 5 münti ja pealuu, millel peatudes satub laev piraatide rünnaku alla ja mängija kaotab kogu raha ning kauba.
  9. Kui mängijad on jõudnud tagasi oma kodusadamasse, siis avaldab mängujuht lastele saladuse – mängulaekas on nt kiri “Ülemaks kui hõbevara, kallimaks kui kullakoormad tuleb tarkus tunnistada”. Sest sellel teekonnal koguti endale midagi sellist, mida mitte keegi võtta ei saa – uued oskused.

Kui sa oled mõelnud, et tahaksid rohkem oma lapse arengut toetada, siis see kogumik on üliägedaid mänge täis! 🙂 Mõnusat pusimist!

Mariann

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Järgmine postitus

Isabeli kiire sünd

T juuni 2 , 2020
On 16. detsember 2017 aastal. Pool aastat tagasi tähistasin oma 25. sünnipäeva. Oli laupäev. Paks lumekiht oli maas. Otsustasime, et toome jõulukuuse tuppa ja läksime […]