Tsau!

Lubasin teile näidata, kuidas mina õpetajana teen õppevahendeid. Kuna mulle meeldis väga lugude jutustamine, siis mõtlesin näidata võimalusi, kuidas teha õppevahendeid lugude jutustamiseks ning kuidas integreerida neid erinevate valdkondadega. Võtsin aluseks oma lemmikuma jutu “Kolm põrsakest”. Kuna leidsin oma arvutist selle jutu šabloonid, siis kasutasin neid.

#koostöö #MapedEesti

Printisin šabloonid välja ning värvisin need vesivärvidega ära. Kui ma õppevahendeid teen, siis tavaliselt värvingi vesivärvidega, sest lamineerimisel tulevad värvid ilusamad.

Lõikan šabloonid välja, siis kleebin need kile vahele ning lamineerin ära. Seejärel lõikan uuesti välja. Väljalõigatud šabloonide (või ka piltide) taha võin kleepida puidust grillvardad ning need toimivad kui nukud, millega saab lugu jutustada. Samuti saab neid kleepida tahvlinätsuga seinale või tahvlile loo jutustamise ajaks.

Väga lihtsalt saab teha ka jutukaarte Word programmi ja piltidega. Tuleb vaid teha Wordi kastike, mille sisse saab lisada nt netist otsitud värvilisi või must-valgeid pildikesi (oleneb, kas on võimalik printida värviliselt või mitte). Toon näite:

Pilt võetud aadressilt https://images.app.goo.gl/GDzkqhvHAPMmTU6R8.

Kes on tugevam kunstis, siis saab valmistada ka jutustamiskivisi. Võin oma kogemusest öelda, et lastele väga meeldisid need, sest see oli midagi nii erinevat. Samuti saavad lapsed nii jutustamiskivide kui ka piltide/jutukaartide kaudu arendada jutustamisoskust.

Pilt saadud aadressilt https://images.app.goo.gl/SK4kfWu13xRgDM7R9

Kuskil ma just nägin, et tegelaskujud olid tehtud puust pannilabidate peale, mis on ka nukkude eest ning lapsed saavad nendega teha näidendit. Näidendis võib kasutada näiteks nukumaju või legodest/klotsidest maju põrsaste majadena. Teiseks variandiks on meisterdada õlgedest maja näiteks õlgedest või pilliroo juppidest ning puidust maja jäätisepulkadest (ehk lõimimine kunstivaldkonnaga). Kivimaja saab imiteerida legodega. Samamoodi saab loo järgi joonistada, teha paberist nukke (mille käigus saab arendada erinevaid oskusi, nt kääridega lõikamine või loomade joonistamine). Kunsti valdkonnas on nii palju variante veel, kuidas lõimida seda antud looga, alustades loomade voolimist ning lõpetades näidendi rekvisiitide valmistamiseni.

Järmisena toon näiteid, kuidas lugu “Kolm põrsakest” saab ka teiste valdkondadega lõimida.

Valdkond “Mina ja keskkond”. Selles valdkonnas saab kirjeldada loomi (antud muinasloos hunti ja siga) ning neid võrrelda. Samamoodi saab kirjeldada nende elukohta, elutingimusi ja ehk isegi vaaldelda seda (nt Elistvere loomapargis, kuskil talus/farmis). Samamoodi saab selles valdkonnas kirjeldada ja võrrelda ehitisi, materjale ning neid katsuda ja ka nt otsida õues jalutuskäigul.

Valdkond “Keel ja kõne”. Siia alla käivad nii jutu kuulamine, pildiseeria järgi jutustamine kui ka jutustamine. Samamoodi saab õppida jutu järgi lihtsamate sõnade kirjutamist (nt siga), lugemist & häälimist kui ka tähtede otsimist (nt otsi oma nimetäht, milliseid tähti sa veel ära tunned) – vastavalt vanusele ja oskustele. Saab teha lastele nii ise töölehti kirjutamisoskuste arendamiseks, lasta lastel sõnu kirjutada kui ka kasutada/paljundada töövihikutes antud harjutusi, mis lähevad jutuga kokku. Võimalusi on palju. Samamoodi saab teha lugu jutustades erinevaid harjutusi suule või keelele, mis teevad lihased tugevamaks, nt puhume Hundiga koos. Võib leida koos lastega ka riimuvaid sõnu kui nad seda juba oskavad. Erinevaid mänge, mida lõimida, leiab ka raamatust antud valdkonna alt https://oppekava.innove.ee/wp-content/uploads/2015/07/Oppevaldkonnad_Alusharidus.pdf .

Valdkond “Matemaatika”. Siin saab loomi (olgu need mänuloomad, pildid või pärisloomad) nii loendada ja hulki võrrelda. Saab mõõta maju ning võrrelda – ära unusta kasutada õigeid termineid, nt pikk, kõrge, lai. Majadelt saab otsida erinevaid geomeetrilisi kujundeid. Saab teha puhumisvõistlusi ning vaadata kelle ese läks kõige kaugemale ning võib katsetada erinevate materjalidega, nt sulg, kivi vms. Erinevate materjalidega või ka loomadega, mida loos sai kuuldud, saab teha ilusti arvutamistehteid. Et orienteeruda ruumis, saab täiskasvanu nt teha kolme põrsakese või hundi aaretejahi, mille käigus ta peidab ära aarde (nt tervislikud snäkid) ning juhiste abil peavad aarde üles otsima. Nt astu kaks sammu otse edasi, pööra paremale/vasakule…

Postitus on tehtud vabas vormis ning kindlasti on veel variante, kuidas lõimida lugu erinevate valdkondadega. Samas loodan, et said ideid, mida on võimalik lastega teha või inspiratsiooni. Erinevad raamatud ning internet on täis nii lahedaid ideid. Mina soovitan piiluda ka erinevatesse blogidesse või isegi lasteaia kodulehtedele, sest ka sealt võib leida lennukaid ideid, mida lastega teha.

Loodan, et meeldis.

Päikest!!

Kai-Riin

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Järgmine postitus

Hüvasti paanikahood ja nutitelefon!

L sept. 12 , 2020
Kui mu eelmine postitus oli ajaplaneerimisest, siis täna räägin ma sellest, kuidas ma energiat ja aega rohkem juurde sain. Hoiatan, et kirjutan kindlasti kellegi jaoks […]

Sarnased lood