Kogu pere on kaasatud paranemise teekonda

Kuidas suuta hoida positiivsust nii enda kui selle inimese elus, keda me toetame?

  • Leia lootus
  • Võta “Ma usun sinusse” lähenemisviis
  • Toeta selle inimese eesmärke, mis on realistlikud ja teostatavad
  • Suhtle pere ja sõpradega, olge ühenduses
  • Nautige meeldivaid tegevusi
  • Küsi tuge, kui vajad abi

Nipid

  • Esiteks võiksid lugeda eelmist postitust teemal: “15 sammu õnnelikuma elu poole” LINK
  • Sa tunned seda inimest ilmselt üsna hästi ja tead, milline ta on ning mis on tema tugevused. Rõhuta pigem selle inimese väärtust.
  • Hoolitse enda vaimse tervise eest, sest terve inimene saab kedagi teist aidata. (Kellele läheb esimesena hapnikumask pähe, kui lennukis on hädaolukord?)
  • Kui sina oled eeskujuks, siis see inspireerib teist inimest ka enda vaimse tervise eest hoolitsema. Ja annab ka mõned tööriistad, nt meditatsioon, mindfulness, toitumine, liikumine värskes õhus jne.
  • Proovi nakatada teist inimest oma rahuliku olekuga.
  • Tegele enda stressiallikatega. Vasta, mitte ära reageeri stressiolukorras.
  • Julgusta teist inimest ise vastutama oma heaolu eest. Sina ei saa tema eest elada, ega midagi ära teha. See on kiire lahendus, kuid pikemas perspektiivis võtab temalt ära võime iseseisvalt hakkama saada.
  • Otsige koos võimalusi, kuidas professionaal saaks seda inimest aidata. Te võite koos panna kokku paranemise plaani. Ole toeks esimese sammu astumisel. Nt perearstiga rääkimine, et saada kliinilise psühholoogi juurde saatekiri. Otsige koos psühhiaatrit, kelle juurde saab panna aja ilma saatekirjata. Kui on vaja antidepressante, rahusteid vms, siis ka neid kirjutab välja perearst.
  • Kui vaja, siis minge perearsti, psühholoogi, psühhiaatri juurde koos. Saad anda arstile omalt poolt ka lisainformatsiooni, kui selleks tekib vajadus. Töötage tiimina.
  • Hari ennast. Otsi erinevat informatsiooni sümptomite, ravi ja tervenemise kohta. Allpool on nimetatud mõned leheküljed, mis võiksid sind aidata.

Eesti keelne info:

  1. LINK Eesti vaimse tervise ja heaolu koalitsioon VATEK,
  2. LINK Eesti Noorte Vaimse Tervise Liikumine,
  3. LINK PEAASI
  4. LINK Terviseinfo: Vaimne tervis
  5. LINK Sotsiaalministeeriumi “Vaimse tervise roheline raamat”
  6. LINK Teeviit: Kuhu pöörduda vaimse tervise probleemide korral
  7. LINK Kriis: Vaimne tervis eriolukorra ajal

Vaimsest tervisest rääkimine ei tohiks olla tabu!

Mental illness otse eesti keelde tõlgituna on vaimuhaigus. (NB! Ma usun, et sa ei pane võrdusmärki vaimupuue ja vaimuhaiguse vahele, aga ma kordan üle, et seal ei ole võrdusmärki.) Juba aastaid on Eestis pigem kasutusel ülemaailmselt ühtne psüühikahäirete klassifikatsioon. Lisainfo LINK Kliinikum.ee lehel

Psüühikahäire märgid ja sümptomid on enamasti:

  • käitumuslikud, näiteks pidev kätepesu või alkoholi kuritarvitamine;
  • tundmuslikud, nagu sügav ja kestev kurbus, eufooria või viha;
  • ebatavalised mõtted, näiteks, et televiisorist jälgitakse sind või pidev mõte surmast ja enesetapust;
  • kehalised, näiteks liigne higistamine, südame pekslemine, kontrollimatu hingeldamine koos lämbumistundega.
  • Lisainfo LINK Terviseinfo

Minu kogemus

Ma tunnen end vahepeal koormana, ma tunnen häbi. Kuigi ma siin väga avameelselt sellest räägin, siis mind aitab see, et ma ei näe ühtegi inimest. Samas ma võin vabalt rääkida oma haigusest inimestega, kellega mul on kontakt või kui ma näen, et see inimene tõesti uurib seda, sest ta tahab targemaks saada ning teda siiralt huvitab see teema. Ka minu tervise ja heaolu suhtes pole ta ükskõikne. Mind kohutavalt aga häirib see, kui ma räägin sellest teemast inimesega, kes vastab mulle “Sa mõtled lihtsalt üle!” või “Sa võtad kõike liiga südamesse” või “Sa oled lihtsalt katki” või PISENDAB mingil muul moel minu olukorda.

Õnneks ma suudan sellest üle olla ja sellises olukorras olen juba piisavalt tark, et ütlen talle, mida ta oma öelduga teeb või kuidas ta mind tundma paneb. Seda täiesti rahumeelselt. Inimesed ei pruugi seda teha selleks, et sulle haiget teha, vaid neil lihtsalt puudub oskus. Esiteks selle pärast, et nad ise ei oska enda tunnete ega probleemidega tegeleda. Teiseks selle pärast, et nad ise on piisavalt haiget saanud/haiged, et kedagi teist üldse suuta aidata.

Ma näen, kuidas mu abikaasa püüab mu jaoks olemas olla. Ta on lihtsalt imeline inimene. Ma ei tea, kuidas ta oskab alati nii õigeid asju öelda. Ma pean hakkama neid kirja panema, sest ta lihtsalt on ausalt nii geniaalne ja suudab kõik positiivseks keerata. Ja siis olen ma nii pahur ja solvunud, et mina tahan täiega kurb ja masenduses olla, aga tema lihtsalt ei lase, sest ütleb nii naljakaid asju ja lihtsalt leiab selle ühe positiivse asja. Ma tahtsin teda pisut intervjueerida, et oleks nagu kahepoolne see postitus, aga ta ise ei saa aru, kui imeline ta on. Ta ütles mulle, et ma ajan teda vahest hulluks, aga ta ei näita seda kunagi mulle välja, vaid jääb alati mega rahulikuks. Ma proovin teda koguaeg rääkima panna, aga see ei õnnestu üldse. Täiesti kinnine Eesti mees 😀 NB! Ma täiega surgin, et minna pereteraapiasse, sest ma usun, et tal oleks vaja rääkida ja kellegi kolmanda perspektiiv kindlasti oleks abiks meile mõlemale.

Tervenemine

Tervenemine saabub siis kui sa suudad elada täisväärtuslikku, lootusrikast elu, panustades omaenda heaolusse. Isegi koos oma haigusega. Kui sa kasutad ära neid nippe, mis sinu puhul töötavad, siis on üks samm tehtud. (Loe uuesti eelmist postitust “15 sammu õnnelikuma elu poole” LINK)

Hoia oma vaimset tervist ja kuula oma keha!

Mariann

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Järgmine postitus

Kiindumussuhe, depressioon ja emaroll

R okt. 23 , 2020
Ma pean rääkima emadusest ja selle haigusega elamisest. Ja ka sellest, miks on vaja sellega tegeleda. Kohe, nüüd ja praegu. Eriti, kui peres kasvavad lapsed. […]