Ma tahaks küsida: MIKS STRESS VAJALIK ON? Nagu päriselt 😀

Stress, mis see on?

On olemas igapäevane stress, millega tuleme toime, see paneb meid paremini tööle ja saavutame tänu stressile ka paremaid tulemusi. (Nii uskumatult, kui see ka ei kõla) Kumulatiivne stress on pikaajaline, kuhjuv ja ilma leevenduseta, tekib keskkonna- ja individuaalsete tegurite koosmõjul. Äge stress on seotud ohuga elule ja tervisele või ka hirmutava olukorra tunnistajaks olemisega, abitusega.

Stressi füüsilised sümptomid: püsiv väsimustunne, sagedased kehalised kaebused, unehäired, isumuutused. Emotsionaalsed sümptomid: Ärevus, võõrandumistunne, soov rohkem üksi olla, negatiivsus/küünilisus, depressioon / püsiv kurbusetunne, pingetunne, võimetus rõõmu tunda. Mõtlemine: tüdimus pidevast mõtlemisest, sundmõtted, keskendumisraskused, huvipuudus, raskused otsustamisel ja prioriteetide seadmisel, mõtlemise jäikus, must-valge mõtlemine. Käitumine: ärrituvus, teiste süüdistamine, vastumeelsus tegevuste algatamisel või lõpuleviimisel, eemale tõmbumine, soovimatus puhkust võtta, enese „ravimine“ tervist kahjustavate võtetega, hoolimatu/riskikäitumine. Väärtused: kahtlemine elu põhiväärtustes, uskumustes; kõhklused elu oluliste valdkondade juures (elukutse, töökoht, suhted); ohutunne, ohvriks olemise tunne; illusioonide purunemine. Info pärit LINK Peaasi.

Rohkem infot: LINK Reducing Stress ja Lisainfo LINK Kliinikum . Tee test, et teada saada, kus sa oma elus praegu oled: LINK This way up Stress Seal veel teisigi põnevaid teste.

Kuidas stressiga toime tulla?

Postituse link “15 sammu õnnelikuma elu poole” . Seal on punktid, mida täites saab hea eelduse, et tuled stressiolukordades paremini toime. Kui nende punktide täitmine, võib öelda ka “tassi täitmine”, on harjumuspärane, siis on kergem leida uuesti tasakaal. Ja käi ainult need sammud läbi, mis sinu puhul töötavad. Pole mõtet neid kõiki 15 teha. Tulemuseks on minu puhul vähemalt see, et ma lõpuks tüdinen ja tunnen end koormatuna ja üldse loobun. Otsi aktiivselt lahendusi, ära otsi vabandusi. Leia endale oma aeg, millal sa saad lõõgastuda. Tegele probleemidega kohe. Proovi ära tunda, mis tekitab sulle stressi ja räägi sellest kellegagi. Ma ütlen kohe, et ma pole selles kõiges väga hea. Ainuke asi, milles ma hea olen, on see, et ma aktsepteerin olukorda, mõistan seda ja tegutsen, kuidas oskan/jaksan.


Psühholoogiline vastupidavus

Üritan leida eestikeelset infot, aga seda ma ei leiagi. Tulevad ainult koolituste reklaamid. Üks toimub nt novembris, kes tahab – jõuab. Minu jaoks on vastupidavus see, kuidas ma suudan stressiolukorras tasakaalu hoida. Ühelt poolt surub raskus peale, teiselt poolt üritan tulla toime ja püsti jääda selle raskuse all. Põhimõtteliselt, kui keegi ütleb, et trauma või mingi kogemus on sinust teinud “selle kellegi”, siis on teinud hoopis see sinust “selle kellegi”, kuidas sa ise selles olukorras tegutsesid ja hakkama said.

Inimesed ütlevad, et on nii palju kannatanud ja see kannatus või põhjustaja on “süüdi”. Noh, tegelikult ikka loeb see, kuidas sina nendele olukordadele reageerid. Ehk kui inimesed on käitunud sinuga halvasti, siis me ei tohiks seda üldse südamesse võtta või pigem sinna jätma. Me peaksime selle tunde läbi elama, analüüsima, omad järeldused tegema, andeks andma ja edasi liikuma. Ma oskan siin ainult enda kogemusest rääkida ja enda mõtetest. Minu jaoks tundub see kõik just seda pidi olevat. Ja noh, kogemusi ka jagub. Ma olen alati mõelnud, et kuidas ma sitt inimene juba ei ole. Ma võiksin olla kibestunud ja solvunud nõelav kera, kuid ma olen valinud selle tee, et ma olen hea kõigi vastu. Oma piiridega muidugi. Teine asi, mis võib juhtuda, on see, et sa lähed ja jääd ohvrirolli kinni. Mis ka ei ole sinu tervise jaoks mõistlik koht, kus olla.

Märksõnad, millest sõltub vastupidavus:

  • Realistlike eesmärkide seadmine
  • Enesehinnang
  • Tehtud vigadest õppimine
  • Enda vigade ja tugevuste aktsepteerimine
  • Enesekontroll
  • Valmisolek probleemidega tegelema, selle asemel, et neid vältida
  • Optimistlik mõttemuster
  • Sotsiaalsed oskused ja võime teistelt abi küsida
  • Võime märgata enda ja teiste emotsioone
  • Keskendunud lahendustele
  • Info LINK

Rohkem infot sellest, mis see on: LINK Family Resilience ja LINK What is resilience ja LINK ‘Resilience Framework (Children and Young People) Oct 2012 – Boingboing, adapted from Hart and Blincow with Thomas 2007’.

Kokkuvõtvalt

Elu ja meie kogemused voolivad meist selle, kes me oleme. Kuid meie käes on võim valida, kuidas me reageerime ja kelleks me saada tahame. Kogu saladus on ilmselt selles, et kas me ennast armastame piisavalt, et suudame ennast hoida. Kas me seame piirid, millest me teame, et keegi teine ega ükski olukord üle astuda ei tohiks. Distantsilt vaadates seda hetke elus, mis praegu või varem on haiget teinud, saab kindlasti analüüsida kergemini. See tähendab rattalt maha hüppamist ja enesele aja võtmist. Oeh. Ma kirjutan seda kõike ja uskuge mind, ka mina õpin, kuidas seda tarkust päris ellu viia. Mõni asi juba edeneb päris hästi ja samas on ka palju neid hetki, kus tunnen, et ei suuda või ei taha enam edasi liikuda. Päev päeva haaval! 🙂

Mariann

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Next Post

Tahan tubli olla!

E nov. 2 , 2020
Me oleme korteris remonti teinud juba aasta. Alguse sai sellest, et otsustasime põhimõtteliselt üleöö korteris seina maha lammutada. Mõte oli juba korterit ostes selline, aga […]