Emana ja lasteaiaõpetajana pean oluliseks mängu, sest ühest küljest see on lõbus ja võimalus veeta lapsega kvaliteetaega ning teisest küljest väga hea võimalus arendada lapse erinevaid osaoskusi. Näiteks puust klotsidega mängides või pärlitest (või ka makaronidest) kaelakeed tehes õpib laps kasutama oma käsi. Puu otsa ronimise, turnimise või mõne muu kehalist aktiivsust nõudvate mängudega õpib laps kasutama oma keha. Erinevates kunsti tegevustes õpib laps kujundeid ja värve. Lugedes (raamatust), jutustades (peast) või ka etendades lapsele erinevaid jutte ning lastes ka lapsel jutustada, arendab see lapse keelelisi oskusi. Lapsed õpivad mängukäigus sotsiaalseid oskusi, arendavad kujutlusvõimet ning õpib end ümbritsevat maailma tundma. Siinkohal on hea välja tuua Maria Montessori pedagoogika. Selles pedagoogikas peetakse oluliseks lapsekeskset keskkonda. Ehk Montessori pedagoogika järgi peab lastel olema korraarmastus ja õppimisrõõm, võimalus olla iseseisvad, huvi faktide ja väljamõeldiste osas ning vajadus, et teda kuulataks ja temast lugu peetaks. Toon välja mõned näited Montessori mänguasjade kohta, mis arendavad lapse motoorseid oskusid.

Motoorikat arendavad järgmised Montessori mänguasjad:

Eelnimetatud mänguasjadega kui ka paljude teiste mänguasjadega saab lapsele õpetada väga paljusid oskusi. Alati saab ühendada näiteks ehitusmängu klotsidega keeleliste oskuste (luuletuste õppimisega või jutu jutustamisega) või hoopiski laulmisega (nt lauluga “Ehitame maja”). Tuleb olla lihtsalt loov.

Isiklikult arvan, et lapsed õpivad kõige paremini läbi päriselu tegevuste koos “päris asjadega”. Ehk laseksime neil ise nt süüa teha, koristada vms. Ja kõige parem on see, kui lapsel on huvi. Kui lapsel on teatud teema kohta huvi, siis tasub koos lapsega antud teema kohta lähemalt uurida. Toon näite oma praktikast. Lapsel oli huvi inimese tervise kohta ning uuri kodus vanematega inimese kohta (a’la vereringe jne), tegi vanemaga selle kohta postri ning lasteaias tutvustas teistele seda. Teised lapsed küsisid küsimusi ning iga laps sai öelda, mida ta täpsemalt antud teema kohta tahab teada. Laste huvist lähtuvalt sai tehtud päris lahedaid tegevusi ning õppemomendid said tegevustesse ära peidetud. Siinkohal soovitan uurida ka Reggio Emilia pedagoogika kohta, mis mulle endale väga meeldib.

Kui te soovite Montessori lasteaia ja koduõppe kohta rohkem teada, siis jätan siia alla kaks linki 🙂

Eesti Montessori Ühing https://www.montessorieesti.ee/et/blogi/meetod/42-millest-kuell-on-tehtud-montessori-lasteaiad

Roaldi nädal: koduõpe https://kanal2.postimees.ee/pluss/video/?id=194899&fbclid=IwAR3wgW2R3m6glFjVc-5RppFHujd4Y5yNIdnxynx-4B63czuZrJIM3CBOTZs

Päikest!

Kai-Riin

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Next Post

Hingates kergema elu poole

N nov. 5 , 2020
No kas pole imeline, et hingates saab kergema elu. Kas ka päriselt? Kuidas? Ma räägin ühe isikliku kogemuse. Ma käisin psühholoogi juures. Sõidan Jõgevalt Tartusse […]

Sarnased lood