Iti leidsin ma tänu Katre Kulboki eesmärkide väljakutse. Ta jäi mulle kohe silma, kui rääkis oma loo. Hakkasin teda jälgima ja avastasin enda jaoks imelised teadmised, millest puudust olen tundnud. Iti on väga pühendunud oma teemadele ja tal on imeline missioon! Itiga saate tuttavaks 7. mail kell 18:00!

Itist tema enda sõnadega

Tere! Olen Iti, kes elab hetkel Norras. Olen kaua võidelnud oma kehapildiga. Ma ei mäleta, mis ajahetkest mul tekkis esimene ebakindluse tunne oma kehaga. Ma ei ole kunagi olnud ülekaaluline või probleeme kehakaaluga, kuid ma olen defineerinud enda väärtust läbi keha.

Minu teemad

  • Toitumine läbi naiseks olemise ja kuidas toitumine mõjutab hormonaalset tasakaalu.
  • Kuidas toituda enda keha toetavalt. Rahu tegemine toidu ja kehaga. 
  • Enese väärtustamine läbi füüsilise keha

Minu lugu

Seitse aastat tagasi kogesin midagi, mis mõjutas minu enesekindlust. Selles ajahetkes ma ei osanud enda emotsioonide ja tunnetega toime tulla ning selleks, et mind märgatakse ja armastatakse uskusin, et ma pean enda keha muutma. Leidsin enda jaoks LCHF/keto toitumise. Ma toitusin kaks aastat nii, et ma lõikasin enda menüüst välja kõik süsivesikud. Sõin max 20g süsivesikuid päevas, mis tuli lehtköögiviljadest. Just, ma ei söönud puuvilju, teravilju, magusat, suhkrut jne. Lisaks tegin juurde 16:8 intermittent fastingut. Teadmatusest ja must-valge perfektsionisti mõtteviisist tulenevalt ma ei kuulanud enda keha. Mul kujunes sellest välja mingit laadi toitumishäire, sest ma olin keelanud ja piiranud end. Kui midagi keelata või piirata tekib vastupidine reaktsioon. Ma olin fokusseeritud toidule, mõtlesin pidevalt söögist – sest mu keha oli näljas. Tihti tekkis ka ülesöömist. Mu suhe toiduga oli rikutud. Siinkohal ma ei väida, et keto toitumisel ei ole oma kohta, kuid see ei olnud mõeldud mulle, viljakuseas neiule ja kellel ei ole tegelikult põhjust äärmuslikult toituda. Lisaks ebateadlik paastumine/intermittent fasting tekitas toidust kinnisideed.

Suvel 2016 jäid mul esimest korda päevad ära. Ja tol suvel ma lõpetasin keto toitumise ja hakkasin taas tasapisi süsivesikuid sööma. Mul oli hirm süsivesikute ees, sest ma uskusin, et süsivesikud ei ole mulle “head” ja võivad paksuks teha. Ma sõin järgnevad 6-8 kuud jätkuvalt enda keha jaoks liiga vähe kaloreid ja süsivesikuid. Samal aastal leidsin enda jaoks jõusaalis treenimise, makrode jälgimise. Jõusaalis käin tänaseni, kuid minu mõtteviis on muutunud. Ma olin jõusaalist vaimustuses. Endalegi üllatuseks ma nägin tulemusi väga lühikese aja jooksul. Mu keha muutus. Kaotasin kaalu ja nägin “fitim” välja.

Taas äärmuses

Läksin veel rohkem teemasse sisse. Tänu minu kõrgele distsiplineeritusele kõike perfektselt teha, pluss teadmatusest, langesin ma esimestel kuudel taas äärmusesse. Ma treenisin 5-6x nädalas, trenni efektiivsus sõltus põletatud kaloritest, trennivabad päevad tekitasid pigem ärevust. Mu suhe kehaga muutus veel rohkem kinnisideeks. Ma soovisin hoida kontrolli kõige üle ja selle taga oli veel suurem hirm kaotada saavutatud kontroll. Ma töötasin enda kehale vastupidiselt ning loomulikult sellise tegutsemise juures hormoonid ei taastu. Ma sõin kõike, ei keelanud toidugruppe, kuid ma kaalusin enda toitu. Ma planeerisin ja kalkuleerisin. Hommikust süües lõin numbreid kokku, mida lõunaks süüa jne. See ei olnud samuti terve suhe toiduga, sest ma nägin toitu kui numbreid. 

Stress kaotas menstruatsioonipuuduse

Läksin murega arsti juurde ning arst määras hormoonravi. 6 kuud hormoonravi sama elustiili elades mu päevi tagasi ei toonud. Hormoonravi ei olnud lahendus probleemile. Probleem oli minu peas. Seejärel hakkasin ise uurima ning väga paljud naised olid kogenud täpselt sama mida minagi. See on seisund, kus kesknärvissüsteemis paiknev hormoone reguleeriv keskus seiskub. Tegu on sekundaarse amenorröaga ehk menstruatsiooni puudumine liigse stressi tõttu. Põhjustab nii mentaalne ja füüsiline stress – mis tuleneb ületreeningust, toidu ja toitainete defitsiidist.

Elu usaldama hakkamine

Ma olin endiselt sama “fit ja lean”. Ma sõin 3000kcal, mul oli 6-pack kuid ei olnud päevasid. Otsustasin aasta lõpus aja maha võtta ning võtsin eesmärgiks päevad tagasi saada. Kustutasin MyFitnessPal’i, panin köögikaalu tolmu koguma ja aktiivsusmonitori/pulsikella kappi. Need kolm tegelast olid mu elu juhtinud aasta aega. Mu keha vajas taastumist ja puhkust. Järgnev periood oli raskeim mentaalselt. Mul oli meeletult palju hirme. Ma olin end väärtustanud läbi füüsilise keha. Loobuda kontrollist ja usaldada elu, oli väga hirmutav. Lasta lahti eelmisest kehapildist, aktsepteerida keha muutust ja kogeda keha düsmorfiat. Tegelikult hirm ja ülemõtlemine oli suurem kui reaalsus ise.

Esialgu kogesin läbi „extreme hunger“ seisundi, kus ma tundsin konstantset nälga. Ilmneb juhul kui keha on olnud liiga kaua defitsiidis või toitainete puuduses. Ma kogesin uuesti läbi puberteediea tunnused ja esimesed märgid, et keha taastub ilmnesid paari kuu möödudes. Mu esimesed päevad algasid juuni alguses, kuus kuud hiljem kui olin otsustanud taastumise kasuks. Ma nutsin õnnest, sest pärast kahte aastat sain end taas naisena tunda.

Tagasi vaadates ma ei suutnud täielikult lahti lasta enda kehakultusest ja pärast taastumist hakkasin nö kaotatud aega treeningutega tasa tegema. Ma ei võtnud küll palju kaalus juurde, kuid ma ei suutnud täielikult lahti lasta varasemast  moondunud kehapildist. Õnneks ma märkasin seda ning väärtustasin tervist ebatervele kuvandile.

Enda tundma õppimine

Täna, 3 aastat hiljem mõjutab see mind endiselt. Mu keha on väga tundlik stressile ja tsüklihäired on kerged tekkima. Mingid asjad võtsid aastaid aega, et ma hakkaksin usaldama ja kuulama enda keha. Kõik on nii läinud, sest ma ei tundnud iseennast ja ei osanud enda isiksuseomadusega koostööd teha. Just – asi oli minus. Ma läksin teemasse nii sisse, et kaotasin reaalsuse. Ma olin pühendunud ja distsiplineeritud.

Kõik need lähenemised olid tööriistad. Mina kasutasin tööriistu vale mõtteviisiga. Kui tööriistu kasutada ebakindlusest ja hirmust tulenevatelt põhjustel, siis tagajärjed võivad olla ennast toitumisnõustamisehävitavad. Mina isiksuse omadusest tulenevalt võtsin kõike kõik või mitte midagi mentaliteediga ning jäin sellesse kinni. See kõik ei pea nii olema. Me ei pea endid piitsutama, saab ka teistmoodi – olles enda suhtes kaastundlik, hinnates, väärtustades end. Me ei ole ainult meie keha.

Minu kogemus suunas mind õppima  personaaltreeneri erialale. Naised ei ole väikesed mehed. Meil on menstruaaltsükkel, mis mõjutab meie energiataset, toitumist ja treeninguid. Mind huvitab toitumine ja treening läbi naiseks olemise. Kuidas säilitada hormonaalset tasakaalu nii toitumises ja trenni tehes. Paljud lähenemised on maskuliinsed ning ei arvesta naise tsükliga. Me ei pea tegema äärmuslikke dieete ja toitumisviise, et tulemusi saavutada.

Minu tegemistel saad silma peal hoida Instagramis, kus ma olen aktiivne.

Ürituse info

Registreerimine on avatud leheküljel: https://fienta.com/et/naisteltnaistele

Facebooki ürituse lehekülg on siin: https://www.facebook.com/events/303927574422622

Loosime ka välja uhkeid auhindu! Katre Kulboki enesearmastuse challenge‘l saab üks õnnelik võitja tasuta osaleda! Naked Labeli poolt on ka lausa kingisadu! Lisaks anname ka omalt poolt kingitusi ja näpunäiteid! 🙂

Kohtumiseni!

K 5.05 kell 18:00, N 6.05 kell 18:00, R 7.05 kell 18:00 ja L 8.05 kell 15:00!

One thought on “3+1 vestlusõhtut: ITI

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Next Post

Antidepressandid

T mai 4 , 2021
Enne, kui sa hakkad lugema või hiljem, kui on minu kogemus loetud, mine vaata ringi neil kahel lingil: Kliinikum.ee ja Peaasi.ee . Mul on nii […]