Minu esimene laps sai kuus! Olen seda postitust tahtnud teha juba tükk aega ja täna leidsin selleks lõpuks aja. Ma olen nii uhke enda poja üle, ta on nii tubli õppija, kes ise huvitub maailmast ja teeb ise nii loogilisi ja loomulikke järeldusi, mida kõigiga jagab.

Mida selles vanuses laps õpib

  • meisterlikkust keerukamates tegevustes
  • võtma omaks ja järgima reegleid
  • arendama endas vastutustunnet
  • mitmeid uusi oskusi, sh sotsiaalseid oskusi (eriti suhetes samast soost eakaaslastega)
  • võtma eeskuju samast soost täiskasvanust
  • avastama maailma ja selle toimimispõhimõtteid
  • suurendama oma iseseisvust
  • lihvima oma arutlemisoskust
  • olema koostöövalmis
    LINK: Tarkvanem

Kuidas ma saan enda last toetada

Ma olen püüdnud kasvatada oma lapsi iseseisvateks, kuigi esimesed kolm aastat ei saanud ma last lahti lasta ja pidurdasin tema arengut selles osas. Tundsin, et üks ema peabki pingutama ja lapsega võimalikult palju tegelema, teda aitama riidesse, sest ta ise ei oska. Teda suunama, sest ta ise ei leia õiget teed. Ma arvasin, et nii väike laps ei saa aru, kuidas maailm töötab, aga tegelikult sai.

Ma lasen pojal ise valida, mida ta selga paneb või kuidas ta tahab mingeid asju teha. Ma ei suru enda arvamust peale, kuigi väga tahaksin. Ta saab ise otsustada, millise raamatu me valime ja kes loeb õhtul raamatut. Ta saab ise otsustada, kas ta tahab käia huviringis. Ta saab valida, mida me süüa teeme. Ta saab isegi seinale joonistada, kui seda tahab. Ta saab poes valida, mida me ostukorvi paneme, kui oleme kokku leppinud, mida me süüa teeme. Ta saab tuba ümber tõsta, kui ta seda soovib. Ta saab ehitada onni kõigest, mida peab vajalikuks. Ta saab valida, kas ta mängib või aitab mind kodutöödel. Ta saab ise poes valida, mida ta soovib kingituseks. Ta saab valida, milliseid riideid ja muid asju me ostame.

Ta võtab omal algatusel või palumisel osa majapidamistöödest, aga ma kunagi ei sunni teda millekski, mida ta teha ei jaksa. Ta koristab oma mänguasju põrandalt, paneb asjad õige koha peale, teeb tolmuimejaga vaiba puhtaks, peseb põrandat. Koristab enda järelt laua, paneb nõud masinasse ja võtab need sealt välja. Paneb pesu masinasse ja võtab sealt välja, paneb riideid kuivama ja pärast enda sahtlisse. Ta annab kassidele süüa ja vett. Noh ja kamandab ka Isabeli koristama 😀

Me proovime oma lapsi mõista ja nende tegusid neile mitte ette heita. Meie peres ei süüdistata mitte kedagi mitte milleski, aga igal teol on tagajärg. (Muidugi on meil neid päevi, kus võimuvõitlus on päeva üks osadest)
Kui kokkulepetest kinni ei peeta, siis on ka sellel tagajärg. Ta mõistab ise, kui on saanud hakkama millegagi, mida me heaks ei kiida.

Kuidas lapse emotsionaalset arengut toetada

Õpetame tänu rollimängudele ja enda asetamisele teise inimese olukorda last teisi mõistma. Peegeldame lapsele tema tundeid ning paneme tema emotsioonidele nime. Mõtleme välja koos lahendusi, kuidas konfliktidega toime tulla ning tänu sellele teab ta juba ise, kuidas oma õega tülisid lahendada või kokkuleppeid teha.

Me toetame tegevusi, millest laps huvitub. Mattias on viimane aasta huvitunud tähtedest, numbritest ja nüüdseks ka arvutamisest. Ta on kõik üsna iseseisvalt endale selgeks teinud. Ta teab kõiki tähti, õppisime neid koos, vaatasime Karu aabitsat, kirjutasin tähed seinale ja mängisime kooli, nii tema kui mina vaheldumisi õpetaja rollis. Numbreid loeb ta sosinal iga õhtu enne magamaminekut ja ühel päeval ütles ta, et oskab sajani lugeda. Ma ei tea, kuidas, aga ta tõesti luges iseseisvalt sajani. Nüüd on hakanud ta ise arvutama ja seda juba 20 piires. Ma ei tea jälle, kuidas. Eile luges ta kahe tähega sõnu mulle ette. Ma toetan tema arengut sellega, et küsin temalt päris elus nt kui palju puuvilju alles jäi ja kui palju Isabel ära sõi. Nüüdseks on ta hakanud Isabeli õpetama, mis kindlasti toetab tema enesekindlust. Ma tunnustan teda iga pisikese asja eest, mida ta ise alustab ja ette võtab.

Kuidas toetada lapse sotsiaalset arengut

Ma olen üha enam lahti lasknud lapsest ja meil on olnud võimalus saata laps külla sõbra juurde või külla kutsuda sõpru. Kuna Mattias läheb järgmine aasta kooli, siis julgustan teda uusi tutvusi looma ning ta käib ka maadlustrennis, mis on lasteaiast väljaspool ning ta kohtub seal teiste, talle võõraste, lastega. Pakun talle võimalusi tutvusi luua ka mänguväljakutel ning ei pane kätt ette ka, kui ta soovib minna mõne uue sõbra juurde. Seni on ta käinud ühe korra nii külas ja see oli minu jaoks ikka väga hirmus kogemus, aga lapse jaoks nii vajalik.

Me räägime palju sellest, mis maailmas toimub, kuidas inimesed käituvad ja millised väärtushinnangud meie peres esikohal on. Me kasvatame oma lastes empaatiat teiste inimeste vastu, kes on meist erinevad. Me kiidame koos lastega inimesi, kes on olnud heaks eeskujuks ja arutame ka erinevate projektide üle, nagu näiteks “Teeme ära” koristustalgud. Me märkame, kui prügi on maas ning suuname inimesi prügi mitte maha viskama. Me aitame lastel märgata abivajajat ning julgustame oma abi andma. Samamoodi julgustame me lapsi ka abi küsima.

Need on meie pere vaated, kuidas oma last toetada ja kuigi paberil tundub kõik ideaalne, siis see alati nii ei ole. Ma ei soovi end pisendada, aga reaalsus on see, et ma ka ebaõnnestun vahel ning emotsioonid keevad üle kasvõi siis, kui elutuba on mänguasju täis ja keegi neid koristada ei soovi.

Tegin selle postituse Tark vanem kodulehelt leitud märkmete kohta, mille link on üleval. Sest muidu ei oskaks ma siia midagi kirjutada 😀

Mõnusat laste kasvamist ja rahulikku meelt,
Mariann

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Next Post

Galerii laste tegemistest

L okt. 2 , 2021

Sarnased lood